قصص واقعية

حكايتي مع ابو جوزى المتحرش ابو منشط

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­

حكايتي مع ابو زوجي المتحرش
حكايتي مع ابو زوجي المتحرش

انا شهد 25 سنة علي قدر من الجمال .. معايا دبلوم واخدتة بالعافيه نظرا لصعوبة ظروف المعيشة .. عايشة مع اخويا وزوجتة بعد ما ابويا وامي ماتو ..عايشين كلنا في احدي القري المصرية ..
كنت عايشة في بيت اخويا وبخدم بلقمتي وياريت حتة كنت بلاقي اللقمة..لان زوجة اخويا كانت قاادرة ومفترية..
وكانت بتوفر الاكل لولادها ولنفسه وانا كنت باكل بواقي الاكل لو اتفضل منهم بواقي اصلا
وبالرغم من كل ده.. كنت بحمد ربنا علي كل حال وببوس ايدي وش وضهر . لكن زوجة اخويا كانت ديما تشتكي باني حمل تقيل عليها هي ووالدها ومش بتعرف تاخد راحتها في بيتها بسببي . احيانا كتير كنت ببكي واشتكي لربنا يخلصني من ذل زوجة اخويا..والعيشة معاها

لغاية ما جه الوقت وربنا استجاب لدعائي فا في يوم من الايام..لقيت اخويا جاي بيبشرني بان جاني عريس
ولما زوجتة سالتة عن العريس وبيشتغل ايه؟ قال..ان العريس ابن عين اعيان البلد طبعا احنا مكناش مصدقين ان عين اعيان البلد ده يسيب بنات الحسب والنسب ويجي يتقدملي انا لان ابو العريس كان راجل عنده اراضي زراعية وبيوت ومصنع قطن والفلوس في البنوك كمان
.من الاخر عنده ثروة كبيرة وهيورث الثروة دي عنة اولادة الثلاثة الذكور اصلة هو معندوش غير ثلاث ابناء ذكور اتنين منهم متزوجين والثالث هو العريس

ولكن اخويا اكدلي انة الراجل ده جاي النهاردة يخطبني انا بالذات ..وطبعا مكنتش مصدقة نفسي من الفرحة
واخذت اجهز نفسي واستعد لمقابلة العريس.. فا قمت باستلاف فستان من احدي صديقاتي كما اخذت بعض ادوات التجميل لاضع بعضا من المكياج الخفيف
وبالفعل لبست وتزينت وحضر ابو العريس ومعه اثنين من ابنائة..فا نظرت صديقتي من خلف الباب عليهم

وقالت.. بعد ان استرقت البصر الله يا بت عريسك زي القمر قلت..يسلام يختي يعني كنتي عرفتي هو انهي فيهم عريسي؟ دنااخويا قال ..ان ابو العريس جاي ..ومعاه ولاده الاتنين قالت..عليا النعمة ولاده الاتنين زي القمر

وشوية واخويا دخل عليا وطلب مني اجي عشان اقدم الحاجة الساقعة لابو العريس واولاده..وبالفعل ذهبت علي استحياء ونظرت في خجل وشاهدت الاخين ولم اميز من يكون العريس فيهم؟
المهم دخلت ووضع لي ابو العريس الكثير من النقود في صينية التقديم التي قدمت لهم فيها الحاجة الساقعة..وده عندنا معناه اني عجبت العريس وابوه ..وبعدها خرجت وانا الفرحة مش سيعاني. وزادت فرحتي لما سمعت ان ابو العريس بيقراء الفاتحة بتاعتي مع اخويا علي ابنة ..

وعلت الزغاريد. والبلد كلها كانت بتتكلم علي الاملة الي انا نولتها ووصلتلها الليلة دي المهم خلصت الليلة وكل الناس روحت ..وانا لسة معرفتش مين هو العريس في الي كانوا موجودين؟ ولما سالني اخويا عن راي سكت ولم انطق بكلمة ولكن زوجة اخي سالتة بجراءة

قالت..هي كانت عرفت مين العريس ؟عشان تسالها عن رايها فيه؟ قال..العريس ابن اغني راجل في البلد
قالت..ايوه يعني هو انهي واحد في ولاده الي كان علي اليمين ولا الي علي للشمال؟
قال..لا علي اليمين ولا علي الشمال العريس مجاش اصلا

قالت..انت بتقول ايه ياراجل انت ؟ يعني ايه العريس مجاش ؟
قال..ايوه اصل ابوه بيقول ان العريس بعافية شوية
سمعت تلك الكلمات وعرفت ساعتها ليه الراجل الغني جه يخطبني لابنة وقلت اكيد العريس عندة مرض شديد
ومش بيقدر يتحرك من البيت بدليل انه مقدرش يجي قراءة الفاتحة واخذت اقول في نفسي
اكيد دول كانوا محتاجين لابنهم شغالة وممرضة وابوة قال نجيب عروسة تخدمة اوفر وبعد ما كنت فرحانة وقلبي هيقف من الفرحة اتكسر خاطري ونمت ليلتها حزينة ومقهورة علي حالي..

لكن انا ساعتها ..لو العريس كان ايه؟ كنت هوافق علية ولو عظم في قفة او حتي لو كان مرضة ميئوس منه

عشان اخلص من ذل زوجة اخويا والحرمان الي انا عايشة فيه طول عمري و علي راي المثل (ايه الي رماك علي المر ال الي امر)
المهم مفيش اسبوعين كان نفس الراجل وعيالة الاتنين بردوا جم عندنا تاني واتفقوا علي كل حاجة وابو العريس فهم اخويا انهم مش عايزيني اجيب قشاية ولا عايزين اي حاجة يادوب اروح بشنطة هدومي.

والكلام ده هيبقي يوم الخميس لانهم حددوا الدخلة هتبقي يوم الخميس الجاي..طبعا انا لميت الهدمتين القدام بتوعي وانا مكسوفة من الرقع الي فيهم لان اخويا مكنش معاه حتي يجيبلي قامصين نوم اروح بيهم بيت عريسي او بمعني اصح زوجتة مرضيتش تديلة فلوسة يجيبلي بيها حاجة

المهم يوم الخميس دخلت بيت العريس مكسورة وراسي في الارض عشان مكنتش جايبة معايا جهازي زي كل البنات ..ده حتي جاية لوحدي والعريس مجاش ياخدني ولا شوفتة لغاية دلوقتي وفضلت اقول لنفسي معلش يا بت مهو مريض وزمان رجلة فيها شلل ولا مقطوعة ولا حاجة..
المهم دخلت بيت العريس وكانوا البنات بيسقفوا ويرقصوا وانا قاعدة وسطهم بفستان الفرح الي استلفتة من واحدة صاحبتي..وفجاءة لقيت

البنات فضلوا يهللوا ويقولوا..الماذون وصل ..وبعد كتب الكتاب…لقيت ابو العريس اخدني من ايدي وبيوصلني للعريس..
ولما بصيت للعريس لقيتة سليم وصحتة كويسة جدا ويمكن بيتمتع بصحة اكثر من اخواتة كمان…لكن لاحظت ان العريس كان مكشر وعابس الوجه وكانه مغصوب علي تلك الزيجة..
واتاكد ظني ده لما دخلنا غرفتنا بعد الفرح وكان مش قابل حتي ينظر ناحيتي…ولكنة جلس قليلا ثم دخل صعد علي السرير لينام دون ان ينطق بكلمة واحده
ولا حتة حاول ان يرسم بسمة مصطنعة..
ولم اصدق نفسي عندما وجدتة يتركني وينام متجاهلا وجودي اصلا بالغرفه ولقيت نفسي واقفة لوحدي بفستاني ومش عارفة هنام فين ؟

ولا هعمل ايه؟ولا البني ادم ده اصلا بيعمل كده ليه؟
واخذت انظر الي نفسي وهذا الموقف المهين الذي اقف فيه الان
فهل ادفع انا الان ثمن فقري وقلة حيلتي؟ لاني مليش ام ..ولا.. اب يعززوني ويجعلوني احافظ علي كرامتي في يوم كا هاذا؟
وشوية ولقيت العريس راح في النوم واخذ يغط في نوم عميق .. ولقيت نفسي بحاول اقلع فستان الفرح الي مفرحتش بلبسة ..
وارتديت قميصا كانت الفتيات قد وضعوه علي طرف السرير ولم اقترب من السرير قط بل جلست في ركن من تلك الحجرة
وسندت راسي علي جدارها وانا رتجف من البرد بدون غطاء
وقد كنا في عز البرد.. وقد كنت اقول في نفسي الجوازة باينة من اولها يا شهد ..
واخذت انظر لذلك العريس الذي كتبة عليا زماني وهو يتمرغ علي سرير دافئي وتاركني هنا للبرد لينال مني ويفترسني..
واغمضت عيني لاصحوا علي صوت خبطات علي باب الغرفة..ووجدت العريس ما يزال نائما
فا نهضت سريعا وقمت اسرح شعري وارتديت روبا علي قميصي المفتوح

وعندما فتحت الباب وجدتها احدي سلايفي وكنت لا اعرفها ولكنها عرفتني بنفسها من علي الباب دون ان تدخل
وقالت لي وهي تعطيني صينية الطعام(الصباحية)

قالت..انا ورد سلفتك قلت..اهلا بيكي ياوردقالت..صباحية مباركة وبعد ان مشت سلفتي ورد
اغلقت الباب وكان ذلك العريس الذي لم اعرف اسمة حتي الان .. بدء ان يقلق من نومة..
فا وقفت امام سريرة وانا انتظر ان يتكلم معي ويقول ولو كلمة واحدة ولكنة اخذ ينظر الي ثم نهض بدون ان يتحدث
ثم توجه الي الحمام ..
فا ذهبت انا لاجهز الافطار حتي يخرج ..وعندما انتهي من حمامة وشاهدني وانا احضر صينية الطعام.
اخذ ينهرني ويقول..اسمعي..مش عايزك تلمسي الاكل بتاعي
ولا تلمسي سريري ولا تقعدي في المكان الي انا هقعد فيه نظرت له وانا ارتجف..وعيناي تغرقهما الدموع
قلت..حاضر
قال..وعايزك تعرفي يا بنت الناس ان ده طبعي والحال معايا هيفضل كده علي طول ده لو متطورش للاسوء
عاجبك علي كده خليكي مش عاجبك يبقي بالسلامة
وقفت انظر لجبروتة وقسوتة دون ان انطق بكلمة واحدة.. ثم نظر الي بنظرة احتقار وهو يامرني
قال..روحي البسي حاجة واخرجي اخدمي مع الحريم في البيت امشي
قلت..حاضر و وبالفعل قمت بتبديل ملابسي
وخرجت اندب حظي وانعي حالي.. وعندما خرجت من حجرتي كانت عينايا مليئة بدموع الكسرة
وعندما فتحت باب الغرفة لاخرج تفاجات بذلك الشاب الذي اتي الي بيت اخي اثناء قراءة الفاتحة
وكان هذا الشاب هو مدحت شقيق العريس ووجدتة يرحب بي بكل بشاشة قال..اهلا بالعروسة.والف مبروك
قلت ..الله يبارك فيك قال هو شاهين لسه مصحيش ولا ايه؟
قلت..شاهين مين؟
اخذ يضحك وهو يقول شاهين عريسك يا عروسة انتي لسة نايمة ولا ايه؟
قلت..لا لسة نايم
وشوية لقيت العريس فتح باب الغرفة بسرعة
وكانة كان يتصنت علي حديثي انا واخوه
واخذ يقبض علي شعري ويضربني ضربا مبرحا لمجرد انني وقفت ارد الصباح علي اخية..
وفي تلك اللحظة ظهر اخوه الاكبر وكان يبدوا عليه الحسم والشخصية القوية وكان الجميع يهابة
قال..شيل ايدك من عليها يا شاهين
رد شاهين قال..دي مراتي وانا بادبها ياغانم
قال..هي معملتش حاجة عشان تضربها.. اخوك بيقولها صباحية مباركة وهي ردت عليه الصباح
يبقي ليه تمد ايدك عليها؟
واقترب منه غانم وهو يحذره..قال..احنا مش بنجيب بنات الناس من بيوتهم عشان نبهدلهم يا شاهين
بصراحة بعد ما سمعت الاسلوب الي بيتكلم بيه اخوه ..استغربت ازاي الاتنين دول يكونوا اخوات؟
ومن كتر ما كان شاهين واقف ادام اخوه وهو حاطط عينة في الارض
سيبتهم ومشيت عشان ميكدروش ادامي
ودخلت اتفرج علي البيت ولمحت المطبخ
وكنت رايحة عشان اتفرج علي المطبخ
لكن قبل ما ادخل..
سمعت سلايفي بيتكلموا وعرفت الحقيقة
الصادمة..

فقد سالت احد سلايفي الاخري قالت..ولما هو مش عايز يتجوز؟
وملوش في الجواز كان بيتجوز البت الغلبانة دي ليه؟
ردت سلفتي الاخري قالت..والنبي انتي الي غلبانة يا ورد
دي البت باين عليها انها متجوزاه علي طمع بعد ما عملت الهوايل عشان تتجوزة
قالت ورد..حرام عليكي يا شيخة ده كله من حمايا الي راح يجوزه بعد ما طليقتة شيعت بيه وقالت انه ملوش في الجواز ولا راجل من الاساس
بعد ما سمعت كلامهم عرفت ساعتها ليه ابوه اختار بت غلبانه تيجي تسد خانة في حياة ابنه عشان سمعة ابنه تبقي في السماء

وعرفت كمان ليه شاهين كان عامل زي الي لدغتة عقربة من اول ما شافني
ومشيت بسرعة من امام باب المطبخ
وانا اقول ..بقي ياربي هو انا اخرج من حفرة اقع في حفرة اكبر

المهم عدي اليوم ورجعت ادخل حجرتي مع شاهين مره تانية
وانتظرت حتي صعد للسرير
ورحت اخذ مكاني بجانب الحائط
في ذلك الركن
ولكن في تلك اليلة سمعت شاهين ينادي عليا..ا قمت سريعا لاري ماذا يريد؟ قلت انت ناديت عليا؟

قال..ايوه قلت..كنت عايز حاجة؟

قال……………
عدما سمعت حديث سلايفي
ورد.. وشوق
وعرفت من كلامهم ان ..شاهين زوجي
يعاني من عجز جنسي وكانت قد فضحتة طليقتة السابقة بذلك الامر ..سابقا
ولهذا السبب سارع ابوه بزواجة مره اخري لينفي تلك الشائعة. ..

عرفت ساعتها ان شاهين كان رافض فكرة الزواج عشان مفيش عروسة تانية تيجي تاكد كلام الزوجة الاولي وتفضحة والناس كلها تعرف وتتاكد من عجزة

المهم ادعيت الجهل بالموضوع
وعملت نفسي كاني مسمعتش حاجة
ومشيت من المكان قبل ما يعرفوا اني سمعت حاجة..

وفي الليل دخلت مره اخري حجرة شاهين لاخذ مكاني بجانب الحائط بدون غطاء ونحن عز البرد
وما كنت اجرؤ علي طلب غطاء من ذلك الرجل الاناني عديم الاحساس…
وعندما جلست بجانب الحائط وانا اشكوا امري لله… وفجاءة لقيت شاهين يتحدث الي

فقمت سريعا لاقف امام سريرة واسالة؟قلت..هل كنت تتحدث
معي ؟
قال..ايوه
قال..تعالي هنا قربي
جنبي…فا نظرت له وبداءت اقترب منه ببطء..

وبمجرد ما اقتربت بجانبة…وجدتة يطلب مني المزيد من الاقتراب..
وبمجرد ما التصقت به وجدتة يمسك باذني بقوة..
وهو يقول..نفسي اعرف انتي جنسك ايه؟
نتي مفيش عند اهلك كرامة؟ تقدري تقوليلي انتي مروحتيش لاهلك ليه؟

واخذ يقرص علي اذني لتؤلمني
قلت..انا همشي ازاي وانا عروسة جديدة لو رجعت لبيت اهلي الناس هيقولوا ايه؟
قال..وانا مالي ومالك انا مش عايزك هنا اصلا
واخذ واخذ يضغط علي ذراعي فاصرخت واخذت استغيث
مما جعل ابوه واخواتة يدخلون لغرفتنا لينقذوني من يده
وسال ابوة ؟؟ قال..ايه الي حصل يا شاهين يا ابني؟
رد اخوة غانم قائلا ..انت السبب يا بوي لان شاهين مكنش له في الزواج
وانت الي غصبتة علية عشان تزوجة وتجيبلة واحده يبهدلها كده
رد شاهين معترضا
قال..ايه موضوع ملوش في الزواج دي ؟
انتبة لكلامك يا غانم ووجه شاهين الشكوي لابية
قال..يرضيك الكلام ده يا ابويا؟
اخذ الاب ينهر غانم قال..عائلة جلال الشرقاوي عمرها ما جابت الا رجالة يا غانم واخوك راجل وسيد الرجال كمان
ونظر الاب الي وبدء يسالني؟ قال..في ايه يا شهد؟ صوتك جايب لاخر الشارع ليه؟
لما سالني ابو شاهين عن سبب صراخي والمي
..انا كان ممكن اشتكي لابوه وكلهم كانوا سيالمون عليه ويوبخونة ..
لكن انا بصراحة كنت عايزة مكان اعيش فيه والاقي اكل ونومة نضيفة ومكان اعيش فيه بدون ما حد يطردني منه
فا لقيت نفسي بجاوب علي ابوه بايجابة مختلفة عن الي ظن اني هقولهالة
قلت..معلش يا ابا الحاج اصلنا خدنا راحتنا انا وشاهين ونسيت نفسي وصوتي علي
نظر الي الجميع بدهشة
ولم يفهموا مقصد كلامي في بادئ الامر فعاد ابوه وسالني مرة اخري..
قال..هو انتوا كنتوا بتتخانقوا ولا ؟؟؟
ضحكت واختبات في شاهين الذي كان مذهولا هو الاخر قلت..قلتلك اهدي شوية يا شاهين
اديك جيبتهم علي صوتي واخذت اضحك بصوت به كثيرا من الدلع

مما جعل الاب يفخر بابنه واخذ ينظر لابنه غانم وهو يقول بفخر..مش بقولك ولاد جلال الشرقاوي كلهم رجالة؟

وربت الاب علي ظهر شاهين وهو يقول عاش يا ولدي ونظرالاب الي قبل ان يتركنا ويخرج من الحجرة
وهو يقول..
عارفة يا بت ياشهد؟
لو عرفتي تجيبيلي حفيد من ولدي شاهين هخليكي ست البيت ده كله
نظرت الي شوق سلفتي وقد اشتعلت بها النار بسبب ذلك الاطراء ..
وبعدما خرج الجميع ..
نظر الي شاهين برضا بالغ واخذ ينادي علي سعدية..
وهي فتاة تعمل في منزل جلال الشرقاوي هي وامها منذ زمن..
وطلب منها ان تاتي بالكثير من الطعام
وبالفعل اتت الفتاة باشهي الطعام وقد قدمة لي شاهين وهو يقول.. اتعشي يا شهد ..براوه عليكي
عايزك تخلصي علي كل الاكل ده…نظرت له وانا اقترب من الطعام ووجدتة بدء ياكل وياكلني بيدة..
وبعد العشاء ..دعاني للفراش لانام لاول ليلة في بيتة وانا دافئة..
هو صحيح احنا نمنا كا الاخوات تماما ولكن ..انا كنت بحمد ربنا علي كده وبقول الحمد لله فضل وعدل

المهم فضلت علي النغمة دي وكل ليلة اصيت في سيد الرجالة وادعي بانني انعم في عرين الاسد بينما هو نائم ويغط في نوم عميق..

المهم اخذت شوق سلفتي.. تغل مني وتكن لي كل حقد وكراهية
وكلما ازدادت غلاوتي عند حمايا ..كلما زادت نارها اشتعالا..

حتي جاءت في ليلة وقد قررت ان تخرجني من البيت وتجعلهم يطردوني شر طردة..

وذلك عندما ارسلت في طلب امراة تفعل لها سحرا وعمل بالفرقة بيني وبين شاهين ووقف للانجاب ووقف الحال ايضا

وانتظرتني حتي دخلت للحمام واتت لي بالعمل ووضعتة لي تحت مرتبة سريري..

وفي تلك اللحظة شاهدتها الفتاة سعدية التي تعمل بالمنزل وهي تفعل ذلك..
وعشان انا كنت بعامل البنت برحمة وكنت اعاملها كا اخت صغيرة لي ..
فقد جاءت تلك الفتاة واخبرتني بذلك العمل القذر فا ذهبت سريعا واخبرت حمايا ابو شاهين
بما قالتة لي سعدية عن العمل..

فدخل( حمايا)ابو شاهين بنفسة وشاهد ذلك
( العمل )وامر باحضار تلك المراة التي عملت ذلك العمل
واقسم امامها بالله انها اذا ما شهدت بالحق لا ذهب بها للسجن ولجلبت علي نفسها الخراب

ولكن المراة اعترفت علي شوق زوجة غانم
مما جعلت غانم يضرب زوجتةضربا مبرحا ثم القي عليها يمين الطلاق..
ولكن( شوق) ارادت قبل ان تخرج من المنزل ان تشعل البيت نارا وتشكك الاخ في اخوة
فقد قالت انها فعلت ذلك بعدما شكت بوجود علاقة بيني وبين غانم شقيق شاهين..
وطبعا ده كدب ولم يكن له ا اي اساس من الصحة ولكنها اردات ان تزرع الشك في النفوس
فا قالت امام الجميع ..انا همشي واسيبك تاخد راحتك مع زوجة اخوك عشان تتمتع معاها براحتك من غير عزول

بعد ما مشيت شوق ..لم يهتم لحديثها الانتقامي زوجها غانم واخذ يضربها ويطردها
اما شاهين فا بدء في محاسبتي كلما شاهدني اتواجد بمكان يكون فيه غانم اخوه بالصدفة
مما جعل ابو شاهين يستشعر الخطر علي غانم و شاهين وقرر ان يفعل شيئا يبدوا غريبا بعض الشيئ..

فقد جعلنا ابوه ..ان نبتعد عن المنزل انا وشاهين
مدعيا بانه اراد ان يهدي لشاهين منزلا جديدا في بلد مجاور لبلدنا

وكان قد اخذ ذلك البيت بالتبادل لقطعة ارض مع احد التجار

المهم ..ارسلنا ابو شاهين لنعيش في بيتا في اطراف البلد
كي لا يجد الشيطان مجالا ولا يستطيع ان يدخل بين الاخوة..
ويخسر كلا الاخين بعضهما

وعندما ذهبنا للبيت الجديد ..وجدت ان المنزل في بلد اخر
ولم تكن تلك هي المشكلة الوحيدة ..بل كان هناك عيبا اخر وهو ان المكان كان بعيدا عن العمار

ولم يكن يوجد سوي منزلين فقط بالمكان
وكان منزلنا يتوسط المنزلين ..ولما دخلت البيت الجديد لقيتة كبير والفرش بتاعة جميل ..
وكنت فرحانة اوي ان اخيرا بقي عندي منزل كبير لوحدي بعد ما كنت مش لاقيه مكان انام فيه في غرفة ااخويا ..

وفضلت اتفرج علي البيت وفرحت جدا لما لقيت حوالين البيت حديقة جميلة
ولكنني عندما خرجت للحديقة لاحظت بان الحديقة بتاعتنا ملاصقة لحديقة الجيران
بحيث ان ممكن نوصل للجيران بسهولة عن طريق الحديقة..

المهم انا كنت فرحانة جدا بالبيت الجديد..لكن شاهين لم يكن مسرورا من الابتعاد عن منزل ابيه
وبالرغم من ان ابوه يرسل لنا كل اسبوع سيارة محملة بكل خيرات الله الا انه كان يشعر بان شيئا ما ينقصة

وكان شاهين يمسك ادارة المصنع الذي يملكونة
وبرغم اننا كنا نعيش في منطقة شبة مقطوعة وبعيدة عن العمار الا انه كان يتركني ويخرج كل يوم

وكان بعد ان يعود
كان يتعمد اذلالي واهانتي مره اخري
واخذ يتهمني بانني انا السبب لتركه منزل ابوه
وانه لولا ان ابوه قد لاحظ شيئا بيني وبين غانم اخوة ما كان قد اخرجنا من المنزل..

وكنت كلما اقسم له بانه واهم ..يكذبني ويقوم بضربي واهانتي..وعشت ايام وليالي علي هذا الحال..

وفي يوم بعد ما شاهين اتخانق معايا وخرج كا العادة وكنت ساعتها قاعدة لوحدي تماما..
سمعت صوت صراخ في المنزل المجاور واخذت انتظر ان يخرج احد من المنز ولكن احدا لم يخرج
..واخذت اسمع الصراخ عاد ليتكرر..

فا ظننت ان هناك احد يستغيث وخصوصا ان صوت الصراخ كان لامراة
فا وجدت نفسي اخرج ببطء وامشي من خلال الممر الموصل لحديقة الجيران

وعندما اقتربت من المنزل سمعت صوت الصراخ يتزايد فا حاولت ان اسرع لانقذ تلك المراة

وبعدما اقتربت من الباب اخذت ادقق السمع وانا احاول ان اري ما بداخل المنزل من خلال الشباك في الدور الارضي

واثناء ما انا انظر لما بداخل البيت سمعت صوتا ياتي من خلفي.. فجاءة

وهو يقول..انتي مين وبتعملي ايه هنا؟؟نظرت للخلف لاجد شابا ..يكشر عن وجهة

قلت..انا سمعت صوت حد بيستغيث من هنا
اخذ يتحدث معي وهو في شدة الغضب

قال..بلاش تحشري مناخيرك في الي ملكيش فيه عشان مترجعيش تندمي
واخذ يصرخ في وجهي وهو يقول ..مش عايز اشوفك تقربي من البيت ده تاني البيت ده مسكون انتي سامعة

سمعت كلماتة وتركتة ومشيت وطبعا كنت عارفة انه بيقولي كده عشان يخوفني لان مفيش حاجة اسمها عفاريت
وانتظرت علي احر من الجمر ان ياتي شاهين من المصنع لاطلب منه ان نعود مرة اخري للمنزل

واول ما شاهين وصل بادرتة بالحديثقلت..انت بتخرج وبتتركني لوحدي وانا بخاف..

عشان كده يستحسن اننا نرجع للبيت زي منتا كنت عايز

قال..قصدك زي منتي كنتي عايزة
قلت..تقصد اية؟قال..اقصد ان مفيش رجوع للبيت وحاولي تعودي نفسك علي العيشة هنا

قلت..لكن…فال..خلص الكلاموفعلا خلص الكلام بيني وبين شاهين في تلك الليلة

وفي اليوم التالي بعدما خرج شاهين من المنزل اخذت انظر عليةاثناء خروجة من المنزل
واثناء ما كنت بنظر من الشباك لقيت كلاب كتير وقطط بتخرج من البيت الي الشاب حذرني من دخولة وقال انه مسكون
واستغربت لمنظر القطط والكلاب الكتير الي بتخرج من البيت والي ادهشني اكتر اني رايت امراة تخرج من ذلك المنزل

وما جعل الرعب يدب في قلبي هو انني قد رايت تلك المراة تنظر الي طويلا مما جعلني ادخل بسرعة وانا ارتعد …
وفي الليل اثناء عودة شاهين من المصنع
اخذت اسرد له كل ما حدث ولكنه لم يصدق كلمة مما قلتها له

واخذ يتهمني بانني ادعي كل ذلك لكي ارجع للمنزل واكون بجانب اخوه وافتعل معي مشكلة كبيره …واخذ يضربني ضربا مبرحا كا العادة
حتي حدث شيئا غير متوقعا ادي لتوقف شاهين عن ضربه لي وقد اصابة الذعر ..

فقد ظهرت فجاءة معنا ف منزلنا تلك المراة التي كانت بالمنزل المسكون مع الكلاب والقطط في الصباح..وفجاءة…….

الوسوم

مقالات ذات صلة

‫2 تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

إغلاق